Van leuverfok naar rolfok

U heeft een rolreefsysteem aan uw voorstag maar uw voorzeil(en) zijn daar nog nog niet op aangepast? 
Het aanpassen van de zeilen voor een rolreefsysteem is een typische zeilmakersklus. Het voorlijk met de stagleuvers wordt verwijderd en daarvoor in de plaats komt een voorlijkpees die past in de groef van het aluminium profiel van uw rolreefsysteem.   


Wij passen uw voorzeil(en) aan voor elk merk en elk type rolreefsysteem.
Waar u het zeil of het rolreefsysteem heeft gekocht maakt ons niet uit. Wij maken uw voorzeil(en) passend voor elk rolreefsysteem. Het voorlijk met daaraan de stagleuvers wordt verwijderd en daarvoor in de plaats komt een voorlijkpees die past in de groef van het aluminium profiel van uw rolreefsysteem.


Afbeelding hierboven: De voorlijktape inclusief de stagleuvers worden weggesneden.

Welke maat voorlijkpees?
Er bestaat geen universele voorlijkpees die in alle rolreefprofielen past. Elk merk/type rolreefsysteem heeft zijn eigen specifieke kenmerken en profielmaat. De groefdiameter waar de voorlijkpees (lufftape) in wordt geschoven verschilt dus per rolreefsysteem. De voorlijkpees is leverbaar in diameters van 3 tot 8 mm. Van de meeste merken en types rolreefsystemen weten we welke voorlijkpees de best passende is. Geef ons dus op welk merk en type rolrever u heeft en neem de documentatie van het systeem en/of een eventueel reststukje profiel mee naar Volendam als u de zeilen komt brengen. Komen we er dan nog niet uit dan geven we u proefstukjes voorlijkpees mee die u aan boord kunt passen. We kunnen ze ook vooraf naar u opsturen. 

                                

De lengte van het voorlijk.
Veel voorzeilen met stagleuvers benutten de volledige lengte van het voorstag. De trommel en de naar boven schuivende valwartel van uw rolreefsysteem "gebruiken" echter een deel van deze lengte en dat is in totaal al gauw 50 tot 80 cm. Het kan dus zijn dat uw voorzeil iets moet worden ingekort.

Afbeelding hierboven: Maat G en maat C maken u voorzeil korter.

Aangezien we het oude voorlijk met de stagleuvers toch moeten verwijderen wordt dit in één keer en zonder extra kosten met het monteren van de passende voorlijkpees meegenomen. Voor elk reefsysteem geldt dat de valwartel zo hoog mogelijk moet worden opgetrokken, meestal zo'n 15 cm onder de top van het systeem. De val moet altijd onder een hoek naar de valwartel lopen. Een valgeleidebeugel voorkomt dat de val van het voorzeil om het systeem slaat bij het draaien van het systeem waardoor de hele zaak bovenin vastloopt.  Is uw voorzeil te kort en komt de valwartel daardoor niet hoog genoeg dan wordt er een strop aan de top van het voorzeil gemaakt waardoor de valwartel weer bovenin komt. Dat kan dus per zeil verschillen. Kortom: elk voorzeil moet, al dan niet met verlengstrop, een dusdanige voorlijklengte hebben dat de valwartel tot ongeveer 15 cm onder de top van het profiel komt.  


                   

U levert geen zeilprestaties in.
Als wij het oude voorlijk met de stagleuvers van uw voorzeil hebben gesneden spannen wij het zeil uit over onze zeilvloer. Wat oudere voorzeilen zijn meestal wat boller geworden. Omdat het voorlijk er toch af is kunnen wij het eventuele teveel aan bolling en ronding wegnemen voordat de nieuwe voorlijkpees wordt aangestikt. Een vormcorrectie zonder meerprijs dus, die de vorm van uw voorzeil vaak sterk verbetert.

Schuimstrook.
Een zeil met bolling wordt om een lange rechte buis gerold en we willen het zeil zo plooivrij mogelijk oprollen. Sommige systemen zoals bijvoorbeeld Furlex hebben een vrije slag. Dat houdt in dat het zeil eerst wordt afgevlakt voordat het wordt opgerold en dat compenseert de bolling van het zeil in zekere mate. Een of meerdere schuimstroken in het voorlijk (shape tape) hebben eenzelfde effect. Het aantal benodigde schuimstroken is afhankelijk van de bolling van het zeil. De bolling in een bestaand zeil is vrijwel niet op te meten. Onze ervaring leert dat in de meeste gevallen een schuimstrook niet nodig is en ons advies is dan ook om het eerst zonder schuimstrook te proberen. Indien achteraf blijkt dat het zeil toch niet plooivrij oprolt dan kunnen er alsnog een of meerdere schuimstroken worden aangebracht. Schuimstroken hebben altijd een meerprijs, ongeacht of u het direct of achteraf laat doen.   

U heeft meerdere voorzeilen. Welk zeil kan het beste worden aangepast voor uw rolreefsysteem?
Wij beoordelen al uw voorzeilen waarna we, in overleg met u, bepalen welk zeil of welke zeilen in aanmerking komen om te worden aangepast voor uw rolreefysteem.  Breng dus al uw voorzeilen bij ons langs.  

Prijs.
Het ombouwen van een voorzeil met leuvers naar een voorzeil dat past op uw reefsysteem kost  € 22,= inclusief btw per meter voorlijk. Deze prijs is inclusief het aanbrengen van de passende voorlijkpees, het eventuele korter maken en/of opnieuw in vorm brengen van het voorlijk. Wilt u, direct of later, een dieptecorrectie schuimstrook (shape-tape) bij het voorlijk dan kost dit € 8,= inclusief btw per meter voorlijk extra.    

UV bescherming.
Om uw opgerolde zeil tegen UV straling te beschermen kunnen wij voor u een UV beschermstrook op het onderlijk en achterlijk maken of een rolfokhoes. 
Zie de knop "rolfokhoes en UV strook" onder de knop "huiken en hoezen" in het hoofdmenu aan de linkerkant van het scherm.



 

 

 

 

 
To top