Meten, ontwerp en productie

Meten is weten

U koopt niet vaak nieuwe zeilen dus u verwacht dat ze perfect passen. Voor wij kunnen beginnen met het ontwerp willen we graag zoveel mogelijk weten over uw schip zoals type, lengte, waterverplaatsing en soort tuigage. Ook vragen wij u hoe en waarvoor u het zeil gaat gebruiken: Voor toeren op het binnenwater, voor wedstrijdzeilen, voor zeezeilen of blijft het bij een paar rondjes aardbol. Meestal zijn de maten van de oude zeilen, een zeilplan, folder of het  internet voldoende om een prijsopgave te maken. In ons tekeningen archief en in onze database kunnen we de meeste maten wel vinden.

 

 

Om een goed passend zeil te maken is meer nodig en gaan we anders te werk. U kunt langskomen met de oude zeilen en wilt u een nieuw grootzeil breng dan, als het even kan, ook de giek mee. Het liefst meten we nieuwe zeilen, samen met u, aan boord op. 

 


 

Altijd het beste: Opmeten aan boord

De maten van het voorlijk, achterlijk en onderlijk worden gemeten maar ook de maten van het lummelbeslag (zie afbeelding hieronder), de leuvers, de mastbuiging en de positie van de zalingen. Hoever zit de achterstag achter de giek? Hoe staan de wantputtings? enz. Bij het meten van de voorzeilen moet ook de positie van de schootrails nauwkeurig worden bepaald. Die staan soms op de meest onmogelijke plaatsen en het komt regelmatig voor dat de wagen helemaal achteraan of juist vooraan op de rails staat. Er is dan te weinig stelmogelijkheid en het voorzeil kan niet goed getrimd worden. Is er sprake van een rolreefsysteem aan het voorstag, dan willen we graag merk en type weten en de maat van de sleuf in het profiel.

 

Afbeelding hierboven: De halshoek van een grootzeil (hoek mast/giek) met het lummelbeslag verdient bij het meten extra aandacht.

 


 

Een paar meetbegrippen

  • L.o.a                Lengte over alles: totale lengte van het schip.
  • I-maat             Lengte langs mast van het dek tot het aangrijppunt van de voorstag.
  • J-maat             De afstand over dek van mastvoet tot aangrijppunt (putting) voorstag.
  • P-maat            De lengte van het voorlijk van het grootzeil.
  • E-maat            De lengte van het onderlijk van het grootzeil.
  • LP maat           Loodlijn vanaf de schoothoek haaks op het voorstag.

 

Het voorzeil meten

De grootte van een voorzeil kan worden opgegeven als een percentage zoals bijvoorbeeld een 150% of een 120% genua. Deze percentages geven de verhouding weer tussen de J-maat en de LP maat van het zeil en bepalen de overlap. Een 150% genua heeft dus een onderlijkmaat van anderhalf keer de J-maat.   

 

 

Bij het meten van een voorzeil op een rolreefsysteem is de hoogte van de schoothoek ook een belangrijk punt van overleg. Bij een lage schoothoek krijgt het voorzeil zijn maximale grootte maar als het zeil voor een deel wordt ingerold moet de genuaslede mee naar voren. De rail waarop de genuaslede loopt moet dus ver genoeg naar voren doorlopen om de juiste hoek in de schoot te houden.

 

 

Bij een voorzeil met een hoge schoothoek kan de genuaslede veel langer op zijn plaats blijven. Als dit zeil echter volledig is ingerold kan de schoothoek soms te hoog zitten om er nog bij te kunnen om bijvoorbeeld de schootlijnen los of vast te maken. 

 


 

Zeil ontwerp

Het ontwerpen van zeilen is precisiewerk op de vierkante millimeter. Dat wisten wij een eeuw geleden ook al toen onze zeilen nog op ware grootte op de vloer van de zeilmakerij werden uitgetekend. De bolling in het zeil werd baan voor baan handmatig uitgerekend, vervolgens werden de coupenaden op het doek getekend. Kruipend over de werkvloer moesten de banen een voor een worden afgetekend en uitgesneden. Toen onze zeilmakers enkele tientallen jaren geleden de enorme mogelijkheden en de ongekende precisie van ontwerpsoftware en computer gestuurde snij apparatuur onder ogen kregen gingen ze dan ook direct overstag. Kreunend stonden zij op: Zeilmakerij Schokker Volendam ging digitaal. 

 


 

Onze ontwerp software: Perfectie op de vierkante millimeter

Zeilmakerij Schokker Volendam ontwerpt inmiddels al tientallen jaren de zeilen met het Fabric ontwerp-programma. Dit is gemaakt door het vermaarde Cerealog Sarl (voorheen CRAIN) dat gevestigd is in La Rochelle, Frankrijk. Deze geavanceerde software maakt het mogelijk om een zeil in de ontwerpfase driedimensionaal weer te geven. De vorm van het zeil en het baanpatroon worden optimaal afgestemd op de toegepaste doeksoorten en het zeil wordt zo economisch mogelijk gesneden. 

 

 

Meer informatie over Cerealog en het Fabric programma onder de knop "links" aan de linkerzijde van deze pagina.

 


 

Snijtechniek op het scherpst van de snede

Na het ontwerpen wordt het zeildoek uitgerold op onze RVS snijtafel. Een vacuüm systeem in de tafel houdt het doek op zijn plaats. Direct aangestuurd vanuit het Fabric ontwerpprogramma tekent onze Carson snijplotter de stiknaden, versterkingen, latzakken enz. op het zeildoek en smelt de banen vervolgens uit. 

 

 

Deze hoogwaardige ontwerp en snijtechniek garandeert een perfecte snit en een constante kwaliteit. Continue verbeterd en vernieuwd zorgt dit systeem ervoor dat onze zeilen alleen nog maar beter worden. Meer informatie over Carlson: vind u onder de knop “links” aan de linkerzijde van deze pagina.

 


 

Strak stikwerk

Na het snijden worden de banen eerst gelijmd zodat alle spanningsverschillen worden weggenomen.

 

 

Vervolgens worden de naden gestikt met UV bestendig wit, blauw, bruin of rood garen. De voor-, achter- en onderlijkzomen, versterkingen, latzakken enz. worden op het zeil gestikt. Ons moderne en uitgebreide naaimachinepark en het vakmanschap van onze zeilmakers maakt dat het stikwerk er altijd verzorgd uit ziet.

 


 

Degelijke afwerking:

Naast onze hoogwaardige ontwerp, snij en stiktechnieken blijven we wat de afwerking betreft hopeloos ouderwets. Het wordt nog steeds op de traditionele manier gedaan door generaties zeilmakers die het vak stuk voor stuk in de vingers hebben. Ze weten het ambachtelijke vakmanschap perfect te combineren met de hedendaagse technologie en de toepassing van de modernste materialen. Steeds opnieuw moet onze zorgvuldig opgebouwde reputatie worden waargemaakt. 

 


 

Alles in eigen huis:

Wij hebben maar één filiaal en absoluut geen productie in het buitenland. Van ontwerp tot de aflevering van elk zeil gebeurt in Volendam. Uw zeil kunt u dus in ontvangst nemen van de makers zelf en dat wordt in Nederland steeds meer een zeldzaamheid. Een geruststellende gedachte, zeker wat betreft service en nazorg

 
To top