Baanpatroon en zeildoek

 


U wilt een nieuw zeil voor uw schip maar u weet weinig of niets van baanpatronen en doeksoorten. Om een goede keuze te maken is het belangrijk om te weten tot welke categorie zeilers u behoort, oftewel:

 

Welk type zeiler bent u?

 

Een echte toerzeiler.              

U wilt een scherp geprijsd, all-round toerzeil van een uitstekende kwaliteit met een lange levensduur? Kies dan voor een in horizontale banen (cross-cut) gesneden zeil gemaakt van Contender Fibercon AP (All Purpose) geweven polyesterdoek (dacron)

Een veeleisende toerzeiler.

U bent vaak op groot water te vinden en uw zeilen krijgen behoorlijk wat te verduren. U wilt een zeil van uitstekende kwaliteit met een lange levensduur dat weinig vervormt en toch goed handelbaar is en dat gesneden is uit een doek dat geheel is afgestemd op uw wensen en uw tuigage. Dan is een in horizontale banen (cross-cut) gesneden zeil gemaakt van Contender Fibercon Pro geweven polyesterdoek (dacron) voor u het meest geschikt. 

Een veeleisende toerzeiler / wedstrijd zeiler.

U zoekt een zeil met een hightech uitstraling, dat lichter is dan een dacron zeil en dat past bij uw moderne zeiljacht. Een zeil dat nog steeds goed handelbaar is maar vrijwel niet vervormt en optimaal presteert. U accepteert een kortere levensduur en een hogere prijs dan dat van een dacron zeil. Dan is een radiaal gesneden zeil uit Contender CDX Cruising laminaat voor u de beste keus.

Een toerzeiler die veel lange reizen maakt.

U bent op zoek naar een uitzonderlijk sterk, radiaal gesneden zeil met een maximale vormvastheid en een hele lange levensduur. U wilt een duurzaam, goed handelbaar zeil met een relatief laag gewicht en een high-tech uitstraling. U bent bereid daar ook meer voor te betalen. Dan is Contender Fibercon Hybrid Powered with Dyneema het ultieme geweven zeildoek voor u. 

 

In onderstaand artikel willen wij u een objectief en eerlijk advies geven.
Welkom in het labyrint van garens, geweven doeken, laminaten, weeftechnieken, finish en baanpatronen.


Co-productie tussen zeilmakerij Schokker Volendam en zeildoekfabrikant Contender.

Uw nieuwe zeil wordt ontworpen en gemaakt in Volendam. U neemt uw zeil dus in ontvangst van de makers zelf en dat wordt steeds meer een zeldzaamheid. In tegenstelling tot veel van onze collega’s gaan wij niet overal ter wereld op zoek naar een goedkope partij zeildoek waarvan de herkomst en kwaliteit onbekend is. Wij willen graag precies weten welk doek we in huis halen, wat er in zit en hoe het gemaakt is. Daarom werkt Zeilmakerij Schokker Volendam al tientallen jaren samen met Contender. Deze Nederlandse zeildoekfabrikant levert aan vooraanstaande zeilmakerijen over de hele wereld. Via dit internationale netwerk worden kennis, ervaringen en nieuwe ontwikkelingen continue uitgewisseld. Noem het een co-productie tussen zeilmaker en doekfabrikant. Beiden hebben een reputatie hoog te houden en dat geeft u in ieder geval de zekerheid dat u een zeil koopt van hoogwaardig Europees zeildoek dat door een vakman in Volendam is gemaakt. Onze toewijding mag ouderwets lijken maar alleen op deze manier kunnen wij garanderen dat onze zeilen u jarenlang zorgeloos zeilplezier zullen geven.

 

De ontwikkelingen gaan snel.

Zeil ontwerpsoftware heeft een revolutionaire ontwikkeling doorgemaakt en het zeildoek wordt continue verbeterd door verfijnde weeftechnieken en de ontwikkeling van garens die duurzamer, sterker en UV bestendiger zijn. Het internationale wedstrijdcircuit is voor zowel Zeilmakerij Schokker Volendam als Contender een waardevolle voedingsbodem. Constant worden de daar opgedane ervaringen in nieuwe ontwerpen en doeksoorten verwerkt. Maar altijd met het accent op degelijkheid en een lange levensduur. Niet voor niets zult u op een groot aantal schepen van “rond de wereld zeilers” zeilen van Zeilmakerij Volendam aantreffen.


Geweven polyesterdoek (dacron) of laminaatdoek?

De schepen worden steeds groter en de masten steeds hoger. Het gewicht bovenin moet echter zo laag mogelijk blijven. Een continue technologische uitdaging die niet alleen leidt tot de ontwikkeling van extreem lichte masten en tuigages maar ook tot steeds sterker, lichter en vormvaster zeildoek. Het toe te passen zeildoek is afhankelijk van het baanpatroon maar ook van de eisen die u stelt aan uw nieuwe zeil. Een goed wedstrijdzeil moet optimaal presteren want de wedstrijd moet, desnoods tegen elke prijs, gewonnen worden. Een toerzeil moet lang meegaan, goed hanteerbaar zijn en vormvast zijn. Veel laminaten zijn speciaal voor de wedstrijdzeiler.

Het is licht, sterk en de vervorming is minimaal. Over het algemeen gaan zeilen gemaakt van laminaatdoeken echter minder lang mee en zijn ze minder handelbaar dan zeilen van geweven polyester (dacron) doek.


Waarom is de levensduur van laminaatdoek korter dan die van dacrondoek?

Alle laminaten gebruiken mylarfolie om het doek diagonaal te versterken en de garens met elkaar te verbinden. Als deze folie kreukelt dan krimpt het. Het kreukelen ontstaat in het dagelijks gebruik door vouwen en klapperen. Deze krimp is niet gelijkmatig over het hele zeil verdeeld waardoor het zeil vervormt. Ook wordt de folie door weersinvloeden (UV) harder waardoor deze na verloop van tijd kan breken. Vaak te zien als breuklijnen die lijken op “metaalmoeheid” in het achterlijk die ontstaan door het steeds op dezelfde plaats heen en weer omvouwen van het doek. Omdat de folie geen lucht doorlaat, drogen opgerolde zeilen slecht waardoor ze gevoeliger zijn voor schimmels en kunnen verkleuren. Bij extreem hoge diagonale belasting zoals bij rolgrootzeilen en reefgenua’s kan de folie permanent gerekt worden. De lagen waaruit het zeil is opgebouwd laten dan van elkaar los (delaminatie). Vaak is bij een wedstrijdzeil de levensduur en de prijs van ondergeschikt belang want de wedstrijd moet, vaak tegen elke prijs, gewonnen worden. Bij een toerzeil ligt dit anders want aan een goed toerzeil worden nog veel meer eisen gesteld: het moet onder alle omstandigheden, onder elke koers en bij elke windsterkte presteren als een wedstrijdzeil maar daarbij ook nog lang meegaan, handelbaar, vormvast en vooral betaalbaar zijn. Dan is een laminaatdoek niet altijd de beste keus. Sterker nog:


Het merendeel van de toerzeilers is beter af met een dacron zeil.

“Een commercieel gewaagde uitspraak voor een zeilmaker” zult u zeggen. Dat klopt, maar omdat wij al ruim honderd jaar zeilen maken en van plan zijn om dat nog minstens zo’n tijd te blijven doen, investeren wij graag in een lange termijn relatie met onze klanten. Een eerlijk en objectief advies betekent niet altijd: Als u veel meer geld uitgeeft koopt u een beter zeil. Met een aanbieding als bijvoorbeeld “een laminaatzeil voor de prijs van een dacronzeil ” kunt u behoorlijk het schip in gaan. Er is goed en slecht dacrondoek maar ook goed en slecht laminaatdoek. Veel doeksoorten en baanpatronen zijn helemaal niet voor u of voor uw schip geschikt of schieten hun doel voorbij. Waar het om gaat is het verschil in  levensduur, vormvastheid, handelbaarheid, gewicht en prijs. Verderop leest u meer over het nieuwste super vormvaste high-tech zeil doek. Maar eerst wat meer informatie over geweven polyesterdoek.


Het succesverhaal van dacron.

Al meer dan een halve eeuw worden overal ter wereld zeilen van geweven polyesterdoek (merknaam Dacron) gemaakt en een groot aantal schepen vaart hier nog steeds mee rond. Regelmatig worden deze zeilen bij ons ter reparatie aangeboden. Een zeilmaker moet ook leven en op onze voorzichtige vraag of het niet eens tijd wordt voor een nieuw setje zeilen wordt dan meestal geantwoord: “Waarom zou ik, het is wel wat boller geworden maar bij mijn buurvrouw zit de bolling ook niet meer op de plek waar die vroeger zat. Als u dat naadje nu even vast stikt dan zeil ik hier nog wel een paar jaar mee door”. Zeilmakers worden er moedeloos van maar het geeft wel precies aan waarom geweven polyesterdoek zo populair is. Geweven zeildoek heeft een ongekend lange levensduur maar het gaat langzaam vervormen. Gevolg: Op een gegeven moment komt u niet meer zo hoog aan de wind, het schip gaat meer hellen en de fut is eruit. Kortom: u komt nog wel waar u moet zijn maar dan minder comfortabel en het duurt allemaal veel langer.


Waarom gebruiken wij Contender Fibercon?

Geweven polyester zeildoek dacron heeft de laatste jaren een revolutionaire ontwikkeling doorgemaakt. Contender zeildoek wordt geweven van hoogwaardige Fibercon garens die exclusief voor Contender worden gesponnen. Sublieme garens met minimale rek, maximale breeksterkte en uitstekende UV bestendigheid. Het volledige proces van het spinnen van het garen tot het finishen van het weefsel voldoet aan de hoogste Europese kwaliteit en milieu eisen en is voor ons volledig transparant. Het doek wordt met een zo hoog mogelijke dichtheid geweven want meer garens per vierkante centimeter betekent meer vormvastheid. Vervolgens krijgt het doek een perfecte finish die toegesneden is op uw toerwensen of op uw wedstrijd aspiraties. Geen ander geweven polyesterdoek heeft zo’n lange levensduur en vormvastheid als Contender Fibercon.

        

Welk baanpatroon?

Het type baanpatroon hangt af van het toe te passen zeildoek. Met onze geavanceerde ontwerp software kunnen wij de krachten die in het zeil optreden heel nauwkeurig weergeven en het baanpatroon hierop aanpassen. Een radiaal baanpatroon volgt deze krachten beter dan een horizontaal baanpatroon. 

                            
                       

Horizontaal (cross-cut) baanpatroon triradiaal baanpatroon

Een logische gedachte zou zijn om simpelweg altijd voor een radiaal baanpatroon te kiezen. Kiest u voor een zeildoek dat in de lengterichting het sterkst (ketting georiënteerd) is en vrijwel niet vervormt zoals Contender CDX Polyester Cruising Laminaat of Contender Fibercon Hybrid powered with Dyneema dan is een radiaal baanpatroon inderdaad ideaal. Dit heeft echter wel een behoorlijke impact op de prijs van het zeil. Voor de echte toerzeiler  adviseren wij altijd een horizontaal (cross-cut) baanpatroon gemaakt uit Fibercon AP of Fibercon Pro. Door het dichte weefsel en de perfecte finish hebben deze zeildoeken een grote diagonale stabiliteit waardoor de vervorming minimaal is. Een horizontaal baanpatroon biedt een aantal voordelen: Het zeil maakt optimaal gebruik van de eigenschappen van het zeildoek en het heeft relatief weinig stiknaden dus is het minder kwetsbaar. Er is weinig snijverlies en dat merkt u aan de aangename prijs. Daar komt bij dat een horizontaal baanpatroon de mogelijkheid tot correctie biedt als het zeil wat ouder is. Want wat merkt u als eerste als uw zeil gaat vervormen?


Ergernis nr 1: Een klapperend achterlijk.

Het duurt wel veel langer dan vroeger maar zelfs een zeil gemaakt van hoogwaardig Fibercon Dacrondoek zal, na vele zeemijlen, heel geleidelijk gaan vervormen. U komt minder hoog aan de wind, het zeil is lastiger te trimmen en het achterlijk begint te klapperen. U spant de reguleerlijn wat op maar het lijntje trekt alleen de achterste paar centimeter van het achterlijk aan, waardoor het achterlijk gaat omslaan (killen). Dit verstoort het vleugelprofiel, het zeil loost de wind niet meer en dat heeft een remmend effect. Bij een horizontaal baanpatroon kunnen wij een klapperend achterlijk simpel verhelpen door, op de plaats waar het achterlijk klappert, de horizontaal lopende naden iets in te nemen (wat krapper te zetten). Als het achterlijk van een bi of tri radiaal zeil gaat klapperen kunnen er geen naden worden ingenomen. Simpelweg omdat het zeil vrijwel geen horizontaal lopende naden heeft. Een klapperend achterlijk is bij een bi of tri radiaal zeil dus praktisch niet te verhelpen.


Contender geweven Fibercon zeildoek:

Contender Fibercon AP (All-Purpose) en Contender Fibercon Pro behoren tot de absolute wereldtop. De supersterke en UV bestendige Fibercon garens worden door de uiterst verfijnde weeftechnieken extreem compact geweven. Ook bij diagonale belasting is dit doek in vergelijking met andere geweven polyester-doeken uitzonderlijk vormvast. Fibercon AP en Fibercon Pro kunnen geleverd worden in een uitrusting (finish) die bij u past. Een medium finish zorgt dat het doek niet te hard wordt en goed handelbaar blijft. Een firm finish maakt het zeil minder handelbaar (het doek voelt harder en stijver aan) maar geeft een stabieler zeil.


Fibercon AP of Fibercon Pro, wat zijn de verschillen?

   

   

Weefsel: De weefdichtheid en de daaraan gerelateerde vormvastheid van Fibercon Pro is hoger dan die van Fibercon AP omdat de garens dichter op elkaar zijn geweven.
Garen dikte: Het Fibercon Pro weefsel bevat een groter aantal dunnere garens per vierkante centimeter en het Fibercon AP bevat een kleiner aantal dikkere garens per vierkante cm (zie warp x fill in het schema).
Kleuren: Fibercon AP is in tanbark (donkerbruin) leverbaar en Fibercon Pro niet. Ook is het aanbod in cream bij Fibercon AP groter dan bij Fibercon pro.                                          Handelbaarheid: Voor toer en semi wedstrijdzeilers adviseren wij voor zowel Fibercon AP als Fibercon Pro een medium finish. Toch is het Fibercon Pro door de fijnere weefselstructuur nog wat soepeler dus beter handelbaar dan Fibercon AP. Het laat zich gemakkelijker zetten, strijken en opdoeken.                                                                                                                     Prijs:  De all-round doekconstructie van Fibercon AP maakt het geschikt voor vrijwel elk type toerzeil. Het laat zich efficiënter weven dan het meer geavanceerde weefsel van Fibercon Pro. Door de lagere productiekosten is Fibercon AP wat aangenamer in prijs dan Fibercon Pro.


Overeenkomsten tussen Fibercon AP en Fibercon Pro.

UV bestendigheid:  De UV bestendigheid van Fibercon AP en Fibercon Pro zijn gelijk. Ten opzichte van de vorige generaties geweven zeildoek is de UV bestendigheid enorm verbeterd.
Levensduur: De technische levensduur van Fibercon AP en Fibercon Pro is gelijk. Een zeil gemaakt van Fibercon Pro zal langer de optimale vorm behouden dan een zeil gemaakt van Fibercon AP.


Contender CDX Polyester Cruising Laminaat:

CDX Polyester Cruising Laminaat is speciaal ontwikkeld voor toepassing in radiaal gesneden zeilen. Het unieke van van CDX is dat het een goede hanteerbaarheid koppelt aan een lage rek en een goede levensduur. Uw zeilen zijn vormvaster, hierdoor zeilt u sneller en comfortabeler omdat uw schip minder helling maakt. U doet geen concessie aan hanteerbaarheid.

CDX Polyester Cruising Laminaat is in lagen opgebouwd. De twee buitenste lagen polyester weefsel (tafetta) beschermen de daaronder gelegen mylar film tegen UV straling. Daar tussen bevinden zich twee lagen polyester garens die onder verschillende hoeken zijn ingevoerd (zig zag technologie). Door deze unieke technologie wordt de mylar folie ontlast en wordt de rek tot een minimum beperkt.

Maar er zijn ook keerzijden aan het gebruik van een Cruising laminaat.
Kosten: Het radiale baanpatroon leidt tot meer snijverlies van het zeildoek en een ingewikkelder en langduriger productieproces en dat werkt kostenverhogend.
Levensduur: CDX Polyester Cruising Laminaat is, in zijn categorie, een van de beste producten maar u moet er toch rekening mee houden dat de levensduur van uw zeil ongeveer 40% korter is dan van een traditioneel zeil geproduceerd uit een geweven polyesterdoek als Fibercon AP en Fibercon Pro. Nat opbergen en langdurige blootstelling aan vocht kan schimmelvorming tussen de lagen veroorzaken.


Contender Fibercon Hybrid Powered with Dyneema.


Contender’s nieuwste ontwikkeling voor radiaal gesneden zeilen.

Geen in lagen opgebouwd laminaatdoek maar een uniek geweven zeildoek met een kombinatie van 30%  Dyneema en 70% Fibercon garen. De Fibercon garens garanderen een hoge weefdichtheid en diagonaal stabiliteit het Dyneema garen zorgt voor een geweldige breeksterkte en scheurweerstand. De UV bestendigheid en levensduur zijn vergelijkbaar met die van andere geweven polyesterdoeken als Fibercon AP en Fibercon Pro. Fibercon Hybrid heeft een medium firm finish en is dus net zo handelbaar als Fibercon AP en Fibercon Pro. De speciaal ontwikkelde coating zorgt voor een opvallend gladde structuur en maakt dat het doek weinig vuil opneemt en minder gevoelig is voor schimmels.  


De invloed van de zon.

Onderschat het effect van UV straling niet want het is en blijft de grootste bedreiging voor uw zeil.
Bescherm uw zeilen dus zoveel mogelijk tegen zonlicht, maar ook tegen vocht en vuil.
Afdekken door een huik, UV baan en/of rolfokhoes is essentieel.
 

Nylondoek voor spinnakers en halfwinders.

Voor lichtweerzeilen als halfwinders (gennakers) en spinnakers wordt nylondoek gebruikt om dat dit licht, verend en sterk is. Het is leverbaar in een groot aantal kleuren. In principe kan elke baan van het zeil in een verschillende kleur worden gemaakt. Spinnakers en halfwinders worden meestal in radiale baanpatronen gesneden.


Klassiek zeildoek voor ronde en platbodemschepen.

Het originele Egyptisch katoendoek dat van oudsher werd gebruikt voor de traditionele en met de hand afgewerkte zeilen van rond en platbodemschepen is vrijwel niet meer leverbaar. Er zullen echter altijd schepen met katoenen zeilen blijven rondvaren. Hun eigenaars zijn de liefhebbers die hun schip origineel willen houden en daar horen katoenen zeilen nu eenmaal bij. Een dacron zeil op hun schip is vloeken in de kerk. Zij weten, meestal via een vereniging, nog wel eens de hand te leggen op een partij Egyptisch katoendoek. Het maken van een zeil van katoendoek is veel arbeidsintensiever dan het maken van een zeil van dacron. Katoendoek smelt niet en is dus niet te snijden op onze thermische snijplotter.


Clipper Canvas.

Er is echter nog hoop want sinds enkele jaren heeft de Engelse doekfabrikant Hayward Clipper Canvas op de markt gebracht. Een polyester zeildoek dat uiterlijk bijna niet van Egyptisch katoen te onderscheiden is. Het voelt zelfs aan als katoen. Het wordt van ruwe polyestergarens geweven op de weefgetouwen waar vroeger het katoendoek op werd geweven. Het is leverbaar in gebroken wit en lichtbruin.

 

Ten opzichte van katoendoek heeft het een aantal belangrijke voordelen: Lichter van gewicht, veel minder rek en geen krimp, dus aanmerkelijk minder vervorming van het zeil. Het neemt bijna geen vocht op en is dus veel minder gevoelig voor schimmels en rot. Het is alleszins betaalbaar, iets duurder dan Dacron.

 

 

Omdat het thermisch te snijden is, kan het digitale ontwerp worden gesneden op onze snijplotter. U bent verzekerd van een perfect vormgegeven zeil. Clipper Canvas is een ruw, vrijwel niet gestabiliseerd (gefinished) weefsel. Dacron wordt van veel fijner en hoogwaardiger garen geweven en dan ook nog op betere weefmachines. Ook ondergaat dacron, in tegenstelling tot Clipper Canvas een groot aantal nabewerkingen en is uiteindelijk nog veel lichter, compacter en vormvaster.

Voor wie is Clipper Canvas geschikt?

U vindt de klassieke uitstraling belangrijker dan de prestaties van uw schip. U zou het liefst een katoenen zeil willen maar dan zonder alle nadelen ervan. U vindt het belangrijk dat het zeil zacht is, niet glimt en gemakkelijk opvouwt.


 

 
To top