Blaas oud zeil nieuw leven in

Zeilt het niet meer? 

Het moderne Dacron is veel vormvaster dan het Dacron van de vorige generaties (Zie de knop "Zeilen / Baanpatroon en zeildoek). Dacron zeilen gaan heel lang mee maar verliezen heel geleidelijk hun optimale vorm. U merkt aan uw oude zeilen dat ze steeds boller worden, de achterlijken gaan klapperen en bij het grootzeil is een "hangbuik" boven de giek ontstaan. Gevolg: u zeilt niet meer zo hoog aan de wind, uw schip wordt langzamer en gaat meer hellen. Kortom het zeilen gaat een beetje lijken op autorijden met slappe banden. U komt er nog wel maar het duurt veel langer en het is allemaal niet meer zo comfortabel.

           
 zeil is te vlak                                                               zeil is te bol                                                            
 

Wat is de optimale vorm en waar is die gebleven? 

Een optimaal gevormd grootzeil of voorzeil heeft een vleugelprofiel waarbij het dieptepunt van de bolling op ongeveer 30% vanaf het voorlijk hoort te zitten. Door het gebruik wordt het zeil in zijn geheel boller en, wat erger is, het diepste punt van de bolling verplaatst zich steeds verder naar achteren.



bolling te ver naar voren                                      bolling te ver naar achteren

Het achterlijk krijgt het meeste te verduren en wordt ruimer (dus langer) dan de rest van het zeil waardoor het gaat klapperen. U probeert dit te verhelpen door het reguleerlijntje aan te trekken maar daardoor trekt u de achterste rand van het zeil dicht. Door het omklappende achterlijk kan het zeil achterin de wind niet meer kwijt waardoor een remmend effect ontstaat.



ideaal vleugelprofiel met "open" achterlijk      te bol zeil met dichtgetrokken achterlijk

Zeilen werden vroeger over het algemeen wat boller gesneden dan tegenwoordig. Met name grootzeilen hadden over het algemeen meer "buik" in het onderlijk dan de zeilen van nu. Als het strak aangetrokken zeil echter als een "hangbuik"  over de giek hangt, dan is hoog aan de wind varen alweer een tijdje geleden.

Is er wat aan te doen?

In veel gevallen kunnen onze zeilmakers een te bol geworden zeil vlakker maken. Het optimale vleugelprofiel terughalen is helaas niet mogelijk maar als het zeil over het geheel wat vlakker gemaakt wordt is dat vaak al een hele verbetering. De bolling die in de loop der jaren naar achteren is verschoven kan nooit meer naar voren worden verplaatst maar deze bolling kan wel in zijn totaliteit worden verminderd. Ook een klapperend achterlijk kan, tenzij het zeil radiaal is gesneden, vaak simpel worden verholpen. En zelfs de hangbuik in uw grootzeil is door ons relatief eenvoudig te verhelpen. 

Zeilmakerij Schokker Volendam blaast uw oude zeilen nieuw leven in.

Als uw zeilen te bol zijn geworden maar verder nog in prima staat zijn, is het zeker te overwegen om ermee naar Volendam te komen. Wij hebben uw boot daar niet voor nodig. Maak van tevoren een afspraak en we stellen een gratis diagnose. De zeilen worden uitgespannen in onze zeilmakerij en onze zeilmakers kijken er, liefst samen met u, eens kritisch naar.

  • Kan het teveel aan buik boven de giek worden verminderd?
  • Kan het teveel aan ronding bij het voorlijk worden weggehaald?
  • Kan het klapperende achterlijk worden verholpen?
  • Is het zeil dat allemaal nog wel waard?  

Is de uitslag positief dan spreken we af wat we er aan gaan doen zoals:

Een buik correctie.

Ofwel het overschot aan buik boven de giek wegsnijden: De onderlijk tape inclusief het daarin lopende lijkentouw (het deel dat in de giek schuift)  wordt losgemaakt waarna het teveel aan doek wordt weggesneden. Daarna wordt de onderlijktape weer vastgestikt. Na deze ingreep zal het zeil net boven de giek een stuk vlakker zijn.

Het teveel aan voorlijkronding wegsnijden.

Deze ingreep is vergelijkbaar met de buik correctie maar dan wat ingrijpender. Aan het voorlijk bevinden zich namelijk de voorlijksledes, de ogen en de versterkingen van de reven, het halsoog en de topplank. De voorlijktape, inclusief lijkentouw, alle ogen enz. wordt losgemaakt of weggesneden en het teveel aan ronding (bolling) wordt er tussenuit gehaald. Hierna wordt de voorlijktape er weer aangestikt en worden alle ogen versterkingen, sledes enz. weer aangebracht. 

Het achterlijk krapper zetten.

Als we het zeil hebben uitgespannen en de reguleerlijn hebben ontspannen, kunnen we beoordelen waar het achterlijk te ruim is geworden. U kunt dat ook zelf zien tijdens het zeilen. Noteer bij welke horizontale naden het zeil het meest klappert, dan nemen we dat mee in de diagnose. Vervolgens worden enkele horizontale stiknaden losgemaakt over een lengte van enkele tientallen centimeters en enkele millimeters krapper weer vastgestikt. Het achterlijk wordt dus over een langer "verloop" krapper gemaakt waardoor het zeil veel minder of helemaal niet meer zal klapperen. Een secuur klusje want als er teveel wordt ingenomen zal het achterlijk gaan "scheppen" en dat heeft een remmend effect op het zeil.   

Prijsopgave vooraf.

Het stellen van de diagnose is altijd gratis. Een buikcorrectie en het achterlijk wat krapper zetten zijn over het algemeen simpele ingrepen die relatief weinig kosten. Het teveel aan voorlijkronding weghalen is ingrijpender dus behoorlijk duurder. Uiteraard maken we vooraf een geheel vrijblijvende prijsopgave en spreken af wanneer het zeil weer voor u klaar ligt. 

Wanneer kan het?

U kunt uw zeil(en) het hele jaar door langsbrengen om te laten beoordelen. Dat doen we in de zeilmakerij en niet op de boot. In de winter hebben we uiteraard meer tijd en het kan voor u ook voordeliger uitpakken om dit soort klussen bij ons aan te bieden. Even vooraf afspreken wanneer u langskomt wordt altijd op prijs gesteld.

Referenties

Heeft u een referentie? Mail deze dan naar: info@zeilmakerijvolendam.nl 

  LS

Enige weken geleden heeft u de botterfok van mijn zeeschouw gerenoveerd (achterlijk hol gesneden en reeflijn aangebracht). Het resultaat is geweldig, de fok staat rustiger dan dat ooit het geval was en de zeileigenschappen zijn aanmerkelijk verbeterd, de boot zeilt nu enkele graden hoger. Kortom: ik ben bijzonder tevreden over deze ingreep.

Met vriendelijke groet, B. d'Haen Hoorn, mei 2014

Zeer geachte zeilmakers!

De loefgierigheid van mijn zeilboot, 'n 8.45 x 2.45 S-spant, was dermate groot dat deze, vooral bij ruwer weer, moeilijk op koers te houden was. Wat doe je en welke ingreep is de juiste? En vooral..... met welke zeilmaker overleg je..... én..... welke vakman, zeilmaker voert de ingreep deskundig uit? Je bent bij de bestaande tuigage aan vele punten gebonden. Overleg met deskundige Frans overtuigde mij om het bestaande achterlijk van het grootzeil in te korten en "vloeiend" naar de masttop te laten verlopen. Het gewijzigde grootzeil heb ik inmiddels retour ontvangen. Het is op zéér vakkundige wijze ingekort en maakt een prima indruk!! Ik ben de makers van Jan Schokker's Zeilmakerij zeer erkentelijk..... Het wachten op de zomer duurt nu nog langer.

Groetend Jan Mars, december 2013

   

Op mijn vraag of je iets kon doen aan de verslechterde snit van mijn zeilen kwam je met een constructief voorstel. Je legde me uit het profiel van mijn grootzeil en rolfok te kunnen herstellen door het uitsnijden van "bananen". Het bijsnijden heeft het vaargedrag van mijn boot sterk verbeterd voor een fractie van de kosten van nieuwe zeilen. Bij het aan de wind zeilen met harde wind liep mijn boot voorheen snel uit het roer, dit overkomt me nu minder vaak. Bij het zeilen met licht weer slaagde ik er zelfs in eerste en tweede te worden bij de clubwedstrijden.

Hartelijk dank en met vriendelijke groet, Wim Tuijp, augustus 2010

 

 

 

 
To top