Zeilboot

 

Naast ons werk als jachtzeilmaker heeft onze afdeling bootkappen de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt waarbij we voor onszelf de lat steeds hoger leggen. Loop eens over een jachthaven en let eens op: Als u een gestroomlijnde, sterke en perfekt afgewerkte kap ziet dan zit er gegarandeerd ons logo op. Niet voor niets mogen wij de top van de Nederlandse Jachtbouw tot onze klantenkring rekenen.

 


 

Het buizenframe

Een goede buiskap staat of valt bij een gestroomlijnd en stevig buizenframe. Het model van de buiskap mag de lijn van het schip niet verstoren maar moet toch het gewenste comfort bieden en ook nog simpel neer te klappen zijn. Vaak geen gemakkelijke opgave maar vanzelfsprekend wordt u hierin vakkundig geadviseerd. Steekt u maar gerust van wal over uw speciale wensen want uw ideeën krijgen alle aandacht.

 

 

U ziet dat er nogal wat obstakels zijn die we moeten omzeilen om het perfecte buiskapframe te maken. De buiskap moet voldoende hoog worden om er comfortabel onder te kunnen zitten en om zonder direct het hoofd te stoten naar binnen te kunnen komen. Echter niet te hoog want dan zal de giek de kap gaan raken. De hendels van de valstoppers moeten bediend kunnen worden en mogen de kap niet raken, diverse lijnen moeten door de buiskap heen lopen zonder de kap te beschadigen. Minpuntje: De lierhendels op het kajuitdak kunnen niet meer geheel rondgedraaid worden maar alleen gesjord. Deze concessie is vaak onvermijdelijk. De schootlierhendels kunnen wel geheel rondgedraaid worden. 

Een bestaand buizenframe opnieuw gebruiken of waar nodig aanpassen is voor ons geen probleem Een nieuw buizenframe wordt in de meeste gevallen van hoogglans gepolijst RVS gemaakt en in mindere mate van aluminium. Een RVS buizenframe is veel steviger dan aluminium en corrosie tussen de beslagen en de buis is uitgesloten. RVS buis is leverbaar in 19, 22 en 25 mm en aluminium in 20 en 25 mm.  De beslagen zoals voeten, scharnieren enz zijn altijd van RVS en we hebben een zeer ruim assortiment. 

Om te voorkomen dat de giek tijdens het zeilen de bovenkant van de buiskap gaat raken kan het zinvol zijn om, van tevoren, hoog aan de wind zeilend met strak aangetrokken grootschoot de hoogte van de giek te meten vanaf de kuipvloer. Dan weten wij hoe hoog de kap maximaal kan worden. Even het zeil hijsen bij ons in de haven is vaak lastig en soms zelfs onmogelijk vanwege het weer op dat moment of er liggen andere boten naast.

Ook kunt u door ons een extra grijpbeugel achter de kap laten monteren. Deze kan, indien gewenst, ook met leer worden bekleed.

 

 


 

Uitvoering buiskap

Nadat het frame de definitieve vorm heeft gekregen wordt er van speciaal doek een patroon gemaakt van de buiskap. Op dit patroon worden alle bevestigingspunten, spanbanden, vensters, ritsen enz aangetekend waarna de kap in de zeilmakerij wordt gesneden en gestikt.

 

 

Hierna volgt de montage aan boord. We maken gebruik van de aanwezige bevestigingspunten of monteren nieuwe drukknopen of rail op uw schip. De buiskap wordt met twee of drie vensters naar keuze uitgevoerd. De achterzijde van de kap is met een sterke PVC grijpstrook afgewerkt om slijtage door de giek en door het vastpakken van de kap te voorkomen. Indien gewenst monteren we aan de achterzijde van de kap een rits om direct of later een kuiptent aan te kunnen ritsen. U ziet, wij moeten minimaal 3 tot 5 keer op uw boot zijn voor het maken van een buiskap. Vandaar dat wij dit alleen op afspraak aan onze steiger in Volendam doen.

 


 

Een aanritsbare kuiptent

De kuiptent wordt aan de buiskap geritst. Er moet dus een rits aan de achterkant van de buiskap worden gemaakt maar dan wel onder een waterdichte flap. Ook aan een bestaande, oudere buiskap kan vrijwel altijd een rits voor een kuiptent worden gemaakt. De voorzijde van de kuiptent wordt aan de achterkant van de buiskap geritst. De achterzijde van de kuiptent wordt ondersteund door een deelbare buis met afneembare voeten. Haalt u de tent en de achterbuis weg dan blijven er slechts twee gladde en gestroomlijnde voetplaatjes op de kuiprand staan en meer niet. De buis is opgesloten in een zoom met rits want dat maakt het opzetten en wegnemen van de tent makkelijker. De kuiptent wordt aan de achterzijde met vier of vijf spanbanden opgespannen zodat het dakdeel niet gaat doorhangen. U bepaalt dus zelf hoe strak de tent staat door de spanbanden met RVS knijpgespen aan te spannen. De zijkanten, waar minder doekspanning op staat, worden met drukknopen vastgezet. De achterkant en de twee zijkanten zijn voorzien van ramen en ritsen. Zowel de zijkanten als de achterkant van de tent zijn oprolbaar door middel van afneembare elastische koorden met speciale haakjes. Als de schootlieren op de kuiprand staan maken we daarvoor een uitbouw aan de kuiptent zodat de lieren er ook binnen vallen. In de meeste gevallen is het wenselijk om waterdichte luchtroosters met horrengaas achterin de kuiptent te laten aanbrengen. Dit bevordert de ventilatie en het blijft binnen droog. Indien gewenst maken we verduisteringskleedjes aan de binnenkant van de vensters. Deze zijn met klittenband op de hoeken simpel te bevestigen en weg te nemen. 

 

 


 

Bevestiging van de kap of kuiptent aan de boot

Voor het monteren van de buiskap of de kuiptent aan de boot bestaan diverse systemen zoals: Drukknoop, Perfix, Minax, Tenax, Lift the dots of rail. Indien u wilt dat wij gebruik maken van de bestaande drukknopen dan kunt u deze het beste van tevoren goed nakijken en waar nodig vastzetten met Epoxi, dan hoeven wij niet te wachten tot deze is uitgehard. Wilt u van drukknoop-systeem wisselen dan adviseren wij u daarin. Wij monteren het nieuwe systeem dan aan boord. Wilt u meer weten over de diverse bevestigingssystemen.

Klik op de button "Bevestigingssystemen"

 


 

Een buiskap op een vast scherm

 

 

Wij leveren geen raamprofielen of vaste ramen maar wel de buiskap. Op het bestaande frame of kompleet met een nieuw buizenframe. Het nieuwe buizenframe van de kap monteren we gewoonlijk niet op het raamprofiel maar op het kajuitdak. Dit geeft een stabiele kap en minder risico op schade aan het vaste scherm. Er moet echter wel een mogelijkheid aanwezig zijn om het doek van de kap aan het raamprofiel te bevestigen. Dit kan op verschillende manieren:

- In het raamprofiel van het vaste scherm zit een gleuf waar een peesje in past. De kap wordt dan rechtsstreeks in het raamprofiel geschoven.

- Wij monteren een rail op het raamprofiel waar de kap in wordt geschoven.

- Wij monteren drukkers op het raamprofiel waarmee de kap wordt vastgezet.

Het voordeel van een gleuf of een rail waar het doek met een pees inschuift is dat de tent altijd waterdicht en tochtvrij op het raamprofiel zit. We hebben echter ook diverse typen drukkers om de tent op het vast scherm te bevestigen maar elke drukker houdt het doek op een paar millimeter afstand van het raamprofiel. Gevolg is een wat minder dichte afsluiting dan met een pees.

Voordeel van drukkers: Als u een van de vensters wilt kunnen oprollen is dat alleen met drukkers mogelijk. Ook is het met een pees soms lastiger om de tent snel van de boot te kunnen halen omdat de hele voorkant van de tent door de rail moet worden geschoven. Indien er geen gleuf in het raamprofiel zit dan moeten er drukkers of rails op gemonteerd worden. Dan moet er geboord worden in het raamprofiel.

Sommige raamprofielen hebben te weinig ruimte om een schroefje of popnageltje kwijt te kunnen. Vaak loopt het glas helemaal door tot bovenin het profiel. Het is zaak dat u dat vooraf nauwkeurig bekijkt of bij de leverancier van het raamprofiel navraagt in hoeverre we met deze problemen te maken krijgen. Het liefst hebben we een voorgeboord profiel omdat het boren in een profiel met glas erin altijd riskant is. Kunnen er geen schroeven in het profiel dan houdt het wat ons betreft echt helemaal op…

 

Meer afbeeldingen:

 

 

 
To top