Sloep

Buiskap op een sloep

Naast ons werk als jachtzeilmaker heeft onze afdeling bootkappen de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt waarbij we voor ons zelf de lat steeds hoger hebben gelegd. Loop eens over een jachthaven en let eens op: als u een gestroomlijnde, sterke en perfekt afgewerkte bootkap of tent ziet zit er gegarandeerd ons logo op. Niet voor niets mogen wij de top van de Nederlandse Jachtbouw tot onze klantenkring rekenen. Dat kan alleen als je topkwaliteit levert en er duidelijke afspraken worden gemaakt.


 

Afb 1 hierboven: Buiskap met 22 mm buizenframe gemaakt van Dune Sunbrella Plus doek. Voorop is op de kuiprand een rail gemonteerd waar de kap in schuift. Landvastgaten met klep met klittenband houden de kikkers bereikbaar
 

Afb 2 hierboven: Buiskap van donkerblauw Sunbrella Plus doek. Middelste voorraam is oprolbaar d.m.v. 2 ritsen die met een klep met klittenband zijn afgedekt. 

Het buizenframe

Een goede bootkap of tent staat of valt bij een gestroomlijnd en stevig frame. Het model mag de lijn van de sloep niet verstoren maar moet toch het gewenste comfort bieden en ook nog simpel neer te klappen of te demonteren zijn. Vaak geen gemakkelijke opgave maar vanzelfsprekend wordt u hierin vakkundig geadviseerd. Steekt u maar gerust van wal over uw speciale wensen want uw ideeën krijgen alle aandacht.  Een bestaand buizenframe opnieuw gebruiken of waar nodig aanpassen is voor ons geen probleem. Een nieuw buizenframe wordt in de meeste gevallen van hoogglans gepolijst RVS gemaakt en in steeds mindere mate van aluminium. Een RVS buizenframe is veel steviger dan aluminium, corrosie tussen beslag en buis en vast gerotte bouten is uitgesloten. RVS buis is leverbaar in 19, 22 en 25 mm en aluminium in 20 en 25 mm.  De beslagen zoals voeten, scharnieren, koppelstukken enz zijn altijd van RVS en we hebben een zeer ruim assortiment. Voor uitgebreide informatie over buiskappen in het algemeen: zie de knop "bootkappen en tenten" in het hoofdmenu.

Uitvoering kap voor sloep

Omdat de gangboorden op een sloep vaak ontbreken of heel smal zijn kan het zinvol zijn om een van de voorramen oprolbaar te maken met 2 ritssluitingen. Het voordek is dan bereikbaar als extra in/uitgang of om de bolder te kunnen gebruiken bij het aanmeren. De achterkant van de kap wordt extra versterkt met een PVC grijpstrook in kleur naar keuze. Vaak wordt de achterkant van de kap voorzien van een ritssluiting. Hieraan kan een schuin weglopend achterzeil of een complete kuiptent worden geritst.


Afb 3  hierboven: Een schuin weglopend achterzeil wordt aan de buiskap geritst. Aan de achterkant wordt het met spanbanden opgespannen en aan de zijkanten met drukknopen vastgezet. Indien nodig wordt aan de binnenkant een verstelbare stok geplaatst om doorzakken van het zeil te voorkomen. Het middenraam van de buiskap is oprolbaar gemaakt. Zo blijft het voordek van binnenuit bereikbaar.

Afb 4 hierboven: Wilt u het echt comfortabel? Denk dan eens aan een complete kuiptent. Ook deze wordt aan de buiskap geritst. Aan de achterkant wordt de kuiptent ondersteund door een deelbare RVS beugel die geplaatst is in wegneembare voeten. De kuiptent is voorzien van ramen en ritsen zodat de zijkanten en de achterkant oprolbaar zijn. De ramen zijn eventueel ook te verduisteren met afneembare losse zeiltjes voorzien van klittenband. De achterkant van de kuiptent wordt met spanbanden opgespannen en de zijkanten worden met drukknopen uitgevoerd. 

Wilt u een nieuwe kap op uw sloep? Maak dan ruim van tevoren een afspraak en breng de sloep naar Volendam. U kunt bij ons voor de deur aanleggen maar het liefst hebben we de sloep op een trailer voor onze deur. Zie ook de subknop "Hoe doet Schokker dat" onder de knop "Bootkappen en tenten" in het hoofdmenu 

Doeksoorten

Het grootste deel onze bootkappen wordt gemaakt van Sunbrella Boatacryl. Sunbrella is waterdicht door de Polyurethane coating, sterk, kleurvast, UV en zoutbestendig en schimmelwerend. Als u een glad en meer glimmend doek zoekt dan is Stamoid de beste keuze. Beide doeksoorten zijn in een groot aantal kleuren leverbaar.De afwerkbies en/of de PVC grijprand kunnen in diverse kleuren worden geleverd. Dit hoeft dus niet dezelfde kleur als het doek van de kap te zijn. Zie ook de knop "doek voor kappen en tenten" in het hoofdmenu.

Bevestiging van de kap of kuiptent aan de boot

Voor het monteren van de kap of tent aan de boot bestaan diverse systemen zoals: Drukknopen, Perfix, Minax, Tenax, Lift the dots, of rail. Indien u wilt dat wij gebruik maken van de bestaande drukknopen dan kunt u deze het beste van tevoren goed nakijken en waar nodig vastzetten met Epoxi, dan hoeven wij niet te wachten tot het is uitgehard. Wilt u van drukknoop-systeem wisselen dan adviseren wij u daarin. Wij monteren het nieuwe systeem dan aan boord. Wilt u meer weten over de diverse bevestigingssystemen. Zie ook de knop "Bevestigingssystemen" in het hoofdmenu.

Klik op de button afbeeldingen / technische details / bevestigingssystemen kap

Hieronder een aantal foto's van sloepen met door ons gemaakte kappen en tenten

 

Afb 5 hierboven: Buiskap met aan te ritsen kuiptent gemaakt van Burgundy Sunbrella Plus doek en met donkerblauwe bies afgewerkt. Het middelste raam van de voorkap is oprolbaar dmv 2 ritsen. Kap en tent zijn vastgezet met Tenax sluitingen. Achterkant van kuiptent is met spanbanden op te spannen.

Afb 6 hierboven: Buiskap en aan te ritsen kuipzeil van Dune Sunbrella Plus doek. Afgewerkt met donkerblauwe bies. Achterzeil wordt opgespannen met spanbanden met RVS gesp die om de kikkers en de vlaggestok worden gelegd. In het midden wordt het achterzeil nog extra ondersteund met een in en uitschuifbare steunstok. 

Afb 7 hierboven: Buiskap op sloep Thor gemaakt van Hemp Beige Sunbrella Plus doek. Afgewerkt met donkerblauwe bies en grijprand. De grijprand is van donkerblauw PVC gemaakt. 

Afb 8 hierboven: Sloep Thor met achterzeil aan de kap geritst. De zijkant van het achterzeil wordt met drukknopen vastgezet en de achterkant wordt met spanbanden opgespannen. 

   

Afb 9 hierboven: Sloep met buiskap en aan te ritsen achterdeuren. De deuren zijn onafhankelijk van elkaar in en uit te ritsen en worden met spanbandjes op de dekvloer opgespannen. Gemaakt van Charcoal Grey Sunbrella en met donkerblauwe bies afgewerkt. 

Afb 10 hierboven: Buiskap en achterzeil zonder ramen dat met 1 buis is ondersteund Gemaakt van Hemp Beige Sunbrella Plus en met zwarte bies afgewerkt. Let op het luchtrooster aan de zijkanten van het achterzeil.

Afb 11 hierboven: Buiskap en aan te ritsen kuiptent van wit Stamoid met zwarte bies. 

Afb 12 hierboven: Koolvletsloep met Forest Green Sunbrella Plus buiskap met rode bies afgewerkt. 2 ritsen in middelste raam houden het voordek bereikbaar.

 

     

Afb 13  hierboven                                                                         Afb 14 hierboven

    

Afb 15 hierboven                                                                        Afb 16 hierboven

Afb 17 hierboven.   

De volgorde:
Afb 13: De boot wordt op een trailer gebracht.
Afb 14: In overleg met de klant wordt het frame ingemeten, op de boot gemonteerd en op hoogte gesteld.
Afb 15: De mal van de buiskap en de achtertent wordt gemaakt, ramen, ritsen, drukknopen enz. worden op de mal afgetekend
Afb 16: De buiskap (voorste kap) is gereed en gemonteerd. Aan de achterkant van de kap zit een rits waar de achtertent aan wordt geritst.
Afb 17: Buiskap en achtertent zijn gereed en gemonteerd. 

áfb 18 hierboven: Afdekzeil over sloep gemaakt van donkergrijs PVC doek (bisonyl) Op te spannen met RVS gespen en spanbanden.

 Afb 19 hierboven: Het houtwerk onder het dekzeil van afbeelding 18. 

 

 
To top