Motorboot

 

Naast ons werk als jachtzeilmaker heeft onze afdeling bootkappen de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt waarbij we voor onszelf de lat steeds hoger leggen. Loop eens over een jachthaven en let eens op: Als u een gestroomlijnde, sterke en perfekt afgewerkte bootkap of tent ziet dan zit er gegarandeerd ons logo op. Niet voor niets mogen wij de top van de Nederlandse Jachtbouw tot onze klantenkring rekenen. Dat kan alleen als je topkwaliteit levert.

 


 

Het buizenframe

 

 

 

Een goede bootkap of tent staat of valt bij een gestroomlijnd en stevig frame. Het model mag de lijn van het schip niet verstoren maar moet toch het gewenste comfort bieden en ook nog simpel neer te klappen en/of te demonteren zijn. Vaak geen gemakkelijke opgave maar vanzelfsprekend wordt u hierin vakkundig geadviseerd. Steekt u maar gerust van wal over uw speciale wensen want uw ideeën krijgen alle aandacht. Een bestaand buizenframe opnieuw gebruiken of waar nodig aanpassen is voor ons geen probleem.

 

 

 

Een nieuw buizenframe wordt in de meeste gevallen van hoogglans gepolijst RVS gemaakt en in steeds mindere mate van aluminium. Een RVS buizenframe is veel steviger dan aluminium, corrosie tussen beslag en buis en vastgerotte bouten is uitgesloten. RVS buis is leverbaar in 19, 22 en 25 mm en aluminium in 20 en 25 mm. De beslagen zoals voeten, scharnieren, koppelstukken enz. zijn altijd van RVS en we hebben een zeer ruim assortiment. 

 


 

Uitvoering motorbootkap

 

Nadat het frame zijn definitieve vorm heeft gekregen wordt er van speciaal doek een patroon gemaakt van de kap of tent. Op dit patroon worden alle bevestigingspunten, spanbanden, vensters, ritsen enz. aangetekend waarna de kap in de zeilmakerij wordt gesneden en gestikt.  De kap of tent kan in diverse delen worden gemaakt die oprolbaar of wegneembaar zijn. In de meeste gevallen is het wenselijk om waterdichte luchtroosters met horregaas in de tent te laten aanbrengen. Dit bevordert de ventilatie en de tent blijft van binnen droog. Indien gewenst maken we verduisteringskleedjes aan de binnenkant van de vensters. Deze zijn met klittenband op de hoeken simpel te bevestigen en weg te nemen. Hierna volgt de montage aan boord. We maken gebruik van de aanwezige bevestigingspunten of monteren nieuwe drukknopen of rail op uw schip. U ziet, wij moeten minimaal 3 tot 5 keer op uw boot zijn voor het maken van een kap of tent. Vandaar dat wij dit alleen op afspraak aan onze steiger in Volendam doen. 

 

 

 


 

Doeksoorten

 

Het grootste deel onze bootkappen wordt gemaakt van Sunbrella Boatacryl. Sunbrella is waterdicht door de Polyurethane coating, sterk, kleurvast, UV en zoutbestendig en schimmelwerend. Als u een glad en meer glimmend doek zoekt dan is Stamoid de beste keuze. Beide doeksoorten zijn in een groot aantal kleuren leverbaar. De afwerkbies en/of de PVC grijprand kunnen in diverse kleuren worden geleverd. Dit hoeft dus niet dezelfde kleur als het doek van de kap te zijn.

 

 

 

 


 

Bevestiging van de kap of kuiptent aan de boot

 

Voor het monteren van de kap of tent aan de boot bestaan diverse systemen zoals: drukknopen, Perfix, Minax, Tenax, Lift the dots of rail. Indien u wilt dat wij gebruik maken van de bestaande drukknopen dan kunt u deze het beste van tevoren goed nakijken en waar nodig vastzetten met Epoxi, dan hoeven wij niet te wachten tot het is uitgehard. Wilt u van drukknoop-systeem wisselen dan adviseren wij u daarin. Wij monteren het nieuwe systeem dan aan boord. Wilt u meer weten over de diverse bevestigingssystemen? Klik op de button " bevestigingssystemen" in het hoofdmenu aan de linkerkant van het scherm.

 


 

Een buiskap op een vast scherm:

 

 

 

Wij leveren geen raamprofielen of vaste ramen maar wel de buiskap. Op het bestaande of kompleet met een nieuw buizenframe. Het nieuwe buizenframe van de kap monteren we gewoonlijk niet op het raamprofiel maar op het kajuitdak. Dit geeft een stabiele kap en minder risico op schade aan het vaste scherm. Er moet echter wel een mogelijkheid aanwezig zijn om het doek van de kap aan het raamprofiel te bevestigen. Dit kan op verschillende manieren:

  1. In het raamprofiel van het vast scherm zit een gleuf waar een peesje in past. De kap wordt dan rechtsstreeks in het raamprofiel geschoven.
  2. Wij monteren een aluminium rail op het raamprofiel waar de kap in wordt geschoven.
  3. Wij monteren drukknopen op het raamprofiel waarmee de kap wordt vastgezet.


Het voordeel van een gleuf of een rail waar het doek met een pees inschuift is dat de tent of kap altijd waterdicht en tochtvrij op het raamprofiel zit. We hebben echter ook diverse typen drukkers om de tent op het vast scherm te bevestigen maar elke drukker houdt het doek op een paar millimeter afstand van het raamprofiel. Gevolg is een wat minder dichte afsluiting dan met een pees. Voordeel van drukkers: Als u een van de vensters wilt kunnen oprollen is dat alleen met drukkers mogelijk. Ook is het met een pees soms lastiger om de tent snel van de boot te kunnen halen omdat de hele voorkant van de tent door de rail moet worden geschoven. Indien er geen gleuf in het raamprofiel zit dan moeten er dus drukkers of rails op gemonteerd worden. Dan moet er geboord worden in het raamprofiel.

Sommige raamprofielen hebben te weinig ruimte om een schroefje of popnageltje kwijt te kunnen. Vaak loopt het glas helemaal door tot bovenin het profiel. Het is zaak dat u dat vooraf nauwkeurig bekijkt, of bij de leverancier van het raamprofiel navraagt, in hoeverre we met deze problemen te maken krijgen. Het liefst hebben we een voorgeboord profiel omdat het boren in een profiel met glas erin altijd riskant is. Kunnen er geen schroeven in het profiel dan houdt het wat ons betreft echt helemaal op… 

 

Meer afbeeldingen

 

Afbeelding hierboven: Grand Banks, afdekzeilen voor bovendek.

 

  

Afbeelding hierboven: Motorboot 2000 kuiptent van antraciet Markilux. De achterkant is in twee delen uitritsbaar. Zijkanten uitritsbaar. Zijn de zijkanten en de achterkant uitgeritst dan blijft er een zonnetent (bimini) over.

 

 

Afbeelding hierboven: Salonboot van Classic Boat Dinners Amsterdam

          

2 afbeeldingen hierboven: Uitritsbare hor van buitenaf en van binnenuit gezien. In plaats van de hor kan er een ruit worden ingeritst. 

 

Voor meer afbeeldingen zie de knop "Fotogalerij"

 
To top