Zonnetent en Bimini

Bimini bavaria

Afb 1 hierboven: Bimini met RVS 2 pijps buizenframe op Bavaria. Bimini is gemaakt van wit Stamoid met blauwe bies.

Maatwerk:

Zeilmakerij Schokker Volendam levert geen kant en klare bimini’s uit voorraad. Een wiebelend dunwandig aluminium frame met plastic beslagen waartussen een stukje flut doek wappert zult u van ons niet aantreffen. Elke bimini of zonnetent wordt door ons op maat gemaakt en het resultaat mag gezien worden. Stuk voor stuk degelijke en fraai afgewerkte schaduwmakers. Bimini’s met een strakke pasvorm die een stootje en een windje kunnen hebben. Daarvoor hebben wij uw schip nodig in de haven van Volendam. Om uw wensen te bespreken, advies te geven, de maat te nemen en om de bimini aan boord van uw schip te monteren. Dit kan alleen na het maken van een afspraak. Via de knop "Bootkappen en tenten" leest u onder de knop "Hoe doet Schokker dat" hoe dat in zijn werk gaat.

Het buizenframe:
Zeilmakerij Schokker Volendam maakt frames van RVS buis met een diameter van 22 of 25 mm. Ook de beslagen en de voeten zijn altijd van RVS. Ons grote assortiment beslagen en voeten zorgt dat het frame stevig staat en ook tijdens zonnig weer met een stevige bries geen krimp geeft. Uiteraard hebben we ook beslagen die het mogelijk maken dat de buizen makkelijk kunnen worden losgeklikt van de voeten. De achterste buis kan worden ondersteund met steunpijpen zodat de voorste buizen daar tegen aan kunnen klappen. Naar voren toe wordt de bimini dan met spanbanden (met RVS gespen) opgespannen.

Hoogte:
Als u wilt zeilen met de bimini op dan zijn we afhankelijk van de hoogte die onder de giek beschikbaar is en de schootvoering van uw grootzeil. Loopt uw grootschoot vanaf de giek direct in de kuip dan is er minder ruimte voor een bimini dan wanneer de schootvoering meer naar voren op het kajuitdak is geplaatst.

In en uitklappen:
De voorste beugel klapt meestal tegen de achterste. Vaak wordt de achterste beugel overeind gehouden door twee steunpijpjes. De dichtgeklapte bimini blijft dan rechtop staan. Wordt zowel de voorkant als de achterkant met spanbanden uitgevoerd dan is de bimini ook eenvoudig schuin voor of achterover te verstellen. Met een dicht te ritsen hoes (banaanhoes) wordt de dichtgeklapte bimini netjes afgedekt.

Hoeveel beugels heb ik nodig voor mijn bimini?
Dit hangt niet alleen af van de grootte maar ook van de ronding van de bimini. Van opzij gezien heeft een bimini met 2 beugels meestal een wat plat aanzicht Een bimini met 3 of 4 beugels kan, van opzij gezien, een wat rondere vorm krijgen. Vergeet niet dat een ingeklapte bimini met meer stangen niet alleen duurder en zwaarder is maar ingeklapt ook meer opbergruimte nodig heeft.

Welk doek?
Bimini’s worden door zeilmakerij Schokker Volendam in de meeste gevallen gemaakt van Sunbrella Boatacryl. Een kleurvast en UV bestendig acryldoek leverbaar in 14 kleuren. Een gladde PVC doek als bijvoorbeeld Stamoid kan natuurlijk ook maar is in een beperkt aantal kleuren te leveren. Zie de knop "Doek voor bootkappen enz" in het hoofd menu. De smalle afwerkbies kan in dezelfde kleur als het doek of in een afwijkende kleur worden geleverd. De diverse kleuren stiksels zijn allemaal UV bestendig.

Doek is altijd afritsbaar van het buizenframe:
De buizen van het frame lopen door tunnels in het doek die altijd standaard van ritsen zijn voorzien. Het frame hoeft dus niet steeds uit elkaar te worden gehaald om het doek aan te brengen of te verwijderen maar het doek is simpel aan en af te ritsen.

Welke kleur?
De meest voor de hand liggende kleur voor een bimini zou wit moeten zijn want dat reflecteert immers het meeste zonlicht. In landen met veel zon zult u echter weinig witte bimini’s zien. Waarom niet? De zon weerkaatst in het water en komt van onder af in de bimini. Een witte bimini weerkaatst de zon weer naar beneden op uw, meestal witte, boot. Gevolg: Juist meer UV straling en u krijgt last van het gereflecteerde zonlicht. Vergelijkbaar met de reflectie van zon in de sneeuw. Met een wat donkerder doek heeft u hier minder last van. Het is veel rustiger voor uw ogen. De bimini is aan alle kanten open. De wind kan er doorheen waaien dus de warmte, die het donkere doek iets meer absorbeert, is snel weer weg. 

Kan ik een bimini uitbreiden?
Indien gewenst kunnen wij ritssluitingen monteren aan de zijkanten, de voorkant en/of de achterkant van de bimini. Wij maken dan, tegelijkertijd of eventueel later, een zij, achter of voorzeiltje dat aan de bimini kan worden geritst als extra beschutting tegen zon en/of wind. Zijzeiltjes kunnen aan de onderkant bijvoorbeeld heel simpel met lijntjes aan de reling of aan de voetrail worden vastgezet. Een achterzeiltje kan meestal aan de hekstoel worden geknoopt.

Zonnetent:
Wilt u een groot oppervlak afdekken tegen de zon en geen buizenframe op uw schip dan is een hangende zonnetent misschien de oplossing. Nadeel is dat er over het algemeen niet mee gezeild kan worden want de schootvoering laat dit meestal niet toe. Ook is een dergelijke tent niet gemaakt om even snel te monteren of te demonteren, daar is wel even wat tijd voor nodig. 

Afb 2 hierboven: Zonnetent van Forest Green Sunbrella Plus. Aan de voorkant van het zeil is een open zoom gemaakt waar een uitneembare pijp door loopt. Achteraan staat een gebogen (deelbare en wegneembare) buis op de railing. De vele insnijdingen, mastkraag enz maken opzetten en weghalen wel even een klus...

Elk schip, elke klant en elke situatie is anders. Samen met u werken we naar een goede oplossing voor uw zonprobleem. Mast en stagen lopen vaak door de tent heen maar daarvoor worden insnijdingen in de tent gemaakt die worden dichtgemaakt met ritsen, drukknopen of klittenband. 

De zonnetent kan eventueel worden ondersteund door horizontale aluminium of RVS buizen die op de giek rusten of onder de giek worden opgehangen. Deze buizen zijn ook deelbaar te maken. Een zonnetent is aan de zijkanten, achter of voorkant uit te breiden met aan te ritsen kleden. Zonnetenten worden meestal gemaakt van Sunbrella boatacryl dat in 14 kleuren leverbaar is. PVC doek als Stamoid is ook een mogelijkheid maar dan is het aantal kleuren wat beperkter.

Hieronder een fotocollectie van door Schokker Volendam gemaakte zonnetenten en bimini's.


Afb 3 hierboven: Zonnetent van wit Stamoid (PVC doek) met elastiek (shockcord) als een trampoline opgespannen tussen het frame. Een gelast frame als dit kunnen wij niet maken.

Afb 4 hierboven: Bimini (zonnetent) gemaakt van wit Stamoid (pvc doek) met shockcord over het frame gespannen. Dit grotendeels gelaste frame is niet door ons gemaakt.

Bimini bayliner

Afb 5 hierboven: Bimini van wit Stamoid (pvc doek) afgewerkt met donkerblauwe bies. 2 Stangs buizenframe van 22 mm RVS buis. Voeten van frame gemonteerd op de kuiprand. Bimini is naar voren en achteren uit te spannen met spanbanden met RVS frame. Na gebruik wordt het doek van de buizen geritst en in de boot opgeborgen. De buizen worden, zonder doek, naar voren geklapt. Andere mogelijkheid is een hoes te maken die over de ingeklapte buizen inclusief het doek wordt geritst (banaanhoes). Het totaal wordt dan naar voren geklapt en ligt dan voor het voorraam op het voordek.

 
Afb 6 hierboven: Bimini van Jet Black Sunbrella Plus en met zwarte bies afgewerkt. Het 4 stangs buizenframe is van 25 mm RVS buis gemaakt en wordt met steunpijpen voor en achter op zijn plaats gehouden.

Afb 7 hierboven: Bimini van beige PVC doek op 25 mm 4 stangs buizenframe. Naar voren en naar achteren te spannen met spanbanden met RVS gespen. 

Afb 8 hierboven:  Bimini in Marine Blue Sunbrella Plus. 2 Stangs buizenframe en naar voren en achteren met spanbanden uit te spannen. 

Afb 9 hierboven: Bimini met 4 stangs 25 mm RVS buizenframe. Bimini is gemaakt van Dune Sunbrella Plus.

Afb 10 hierboven: Voor deze zonnetent-bimini is maar 1 buis nodig en die is deelbaar gemaakt zodat deze makkelijk is op te bergen. Bimini wordt aan de buiskap geritst. Uit te spannen met 2 spanbanden op de davits. 

Afb 11 hierboven: Bimini in rood-wit-blauw Sunbrella Plus. Het driestangs 22 mm RVS buizenframe is achteraan ondersteund met 2 extra buizen. De voorste 2 buizen klappen tegen de achterste buis en het geheel (inclusief doek) wordt dan opgeborgen in een dicht te ritsen hoes (banaanhoes).

Afb 12 hierboven: Bimini op motorschip gemaakt van Burgundy Sunbrella Plus met wit afgebiesd. Het 2 pijps frame staat op de railing. Aan de zijkanten van de bimini zijn ritssluitingen gemaakt. Hieraan kan het zijzeiltje (met venster) worden geritst. Omdat het zijzeiltje symmetrisch is kan het aan zowel de stuurboord als de bakboord kant van de bimini worden aangeritst.

Bimini op sloep 1  Bimini op sloep 2

Afb 13 hierboven: Bimini van 2 kleuren Sunbrella Plus doek. Het frame bestaat uit 2 onafhankelijk van elkaar staande buizen. De buizen zijn deelbaar gemaakt zodat ze makkelijker kunnen worden opgeborgen. De bimini wordt met spanbanden naar voren en naar achteren opgespannen. Een grote "zonwerings oppervlakte" met een minimum aan buizen dus.

Bimini op zeiljacht 1

Afb 14 hierboven: Bimini van Hemp Beige Sunbrella Plus doek met donkerblauwe bies (passend bij de buiskap en huik) afgewerkt. Het 2 pijps RVS 22 mm frame staat op de hekstoel. De achterstag loopt door het doek heen d.m.v. een insnijding met kraag en een klep die met klittenbandsluiting dicht te maken is. De stuurman staat in de schaduw en houdt toch zicht op het grootzeil.

Bimini op speedboat 2

Afb 15 hierboven: Een blije klant in de schaduw onder zijn nieuwe bimini gemaakt van donkerblauw Sunbrella Plus doek met witte bies afgewerkt. Het 2 pijps 22 mm buizenframe wordt met spanbanden uitgespannen. Na gebruik kan het frame naar achteren worden geklapten en rust dan net achter de kussens op het achterdek. Het doek kan van de buizen worden geritst of eraan worden gelaten waarna het geheel wordt afgedekt met een dicht te ritsen hoesje (banaanhoes).

Bimini op sally lightfoot

Afb 16 hierboven: Buiskap, bimini en zonnezeil voor Hallberg Rassy gemaakt van Cadet Grey Sunbrella Plus doek en, in stijl met de striping van de boot, met donkerblauwe bies afgewerkt. Omdat de grootschoot in de kuip wordt bediend kon de bimini niet verder naar voren worden gemaakt. Het 22 mm RVS buizenframe staat op de hekstoel. De achterstag loopt door de bimini en daarvoor is een insnijding met rits gemaakt naar de zijkant van de bimini. Een kraagje om de stag voorkomt inwateren. Aan de voorkant van de bimini is een rits gemaakt waaraan het voorste zonnezeil wordt geritst. In de voorzoom van het voorste zonnezeil zit een (uitneembare en deelbare) pijp waardoor het mooi strak wordt uitgespannen. Om te voorkomen dat het bij een onverwachte regenbui een waterzak wordt is het in het midden met shockcord opgehangen aan de giek.

Bimini op sloep

Afb 17 hierboven: Ook de bimini op deze sloep levert een maximum aan schaduw met een minimum aan buizen. De twee RVS 22 mm buizen zijn deelbaar gemaakt om ze makkelijker op te kunnen bergen. Het doek is Sunbrella Plus Cadet Grey met donkergrijze bies afgwerkt. Het geheel is naar voren en achteren met spanbanden op te spannen. 

Bimini op zeilboot

Afb 18 hierboven: Bimini gemaakt van Marine Blue Sunbrella Plus doek met witte afwerkbies. Het 3 pijps RVS 22 buizenframe staat op het dek, net naast de voetrail zodat de buizen nog net mislopen van de relingdraden. De steunpijpjes op de hekstoel zorgen dat de achterste buis blijft staan als de voorste en middelste buis er tegenaan zijn geklapt. Met een hoesje met rits (banaanhoes) is de bimini dan netjes opgeborgen. De "doorloopruimte' tussen de voorste buis en de buiskap is wel wat krap. Dat is wel iets om vooraf goed over na te denken...Bimini is naar voren uit te spannen met spanbanden. De achterste spanbanden zorgen voor extra stabiliteit. 

Bimini op zeilboot

Afb 19 hierboven: Maximale schaduw met een minimum aan buizen. Bimini gemaakt van Charcoal Grey Sunbrella Plus doek met blauwe bies afgewerkt. 2 Onafhankelijk van elkaar staande RVS 22 mm deelbare buizen die makkelijk zijn weg te halen en op te bergen. Naar voren en naar achteren op te spannen met spanbanden met RVS gespen. Beide zijkanten zijn aan de binnenkant voorzien van een rits (aan stuurboord is de witte rits te zien op de foto) Daaraan kunnen zijzeiltjes worden geritst die zijn uit te spannen naar de relingdraden of naar de voetrail.

Zonnetent op motorschip

Afb 20 hierboven: Dit gelaste frame van hoogglans RVS buis is niet door ons gemaakt maar het doek wel. Hemp Beige Sunbrella Plus doek met zwarte bies afgewerkt. Aan de zijkant wordt het doek met zwart rond elastiek (shockcord) opgespannen. Bij de binnenste buizen is het doek voorzien van klittenband sluitingen die om de buis vast zitten. 

Afb 21 hierboven: Met slechts 1 (deelbare dus makkelijk op te bergen) 22 mm RVS buis wordt het grootste deel van het achterdek zonvrij gemaakt. Aan het dak van de kajuit is een rail gemonteerd waar het bimini doek in schuift. De zoom waar de achterbuis in loopt is altijd voorzien van een rits waardoor het doek van de buis is los te ritsen. Met 2 spanbanden wordt het geheel naar achteren toe opgespannen. Bimini is gemaakt van Dune Sunbrella Plus doek en afgewerkt met bies in dezelfde kleur. 

Zonnetent op zeilboot

Afb 22 hierboven: Buiskap met aan te ritsen zonnezeiltje gemaakt van Marine Blue Sunbrella Plus doek en met donkerblauwe bies afgewerkt. Geen buizen op de kuiprand of op het dek maar simpelweg opgehangen aan de achterstag. In de achterkant van het zonnezeil is een open zoom gemaakt met daarin een (uitneembaar) buisje. De naar beneden hangende achterflap geeft nog wat extra schaduw. 

 

 

 

 

 
To top